Selasa, 31 Mei 2016

Gulai sempedas telur ikan dg rebus ubi suatu menu alternatif

Gulai sempedas telur ikan dengan ngencah ubi (jangan tanye siape yang masak, yang pasti bukan aku) seperti biasa lengkap dengan kincung dan terung asam. Tapi yang aku sajikan pade gambar adalah salah satu cara penyajian gulai sempedas telur ikan yang dimakan dengan ubi rebus. Ape pasal pakai ubi rebus pulak, tapi dioncah. Ceritenye kebutulan ubi rebus juge ade dimeja, jadi akupun berkreasi sepert biase...  Mungkin didaerah penghasil ubi, kombinasi tersebut dapat menjadi bahan pokok seperti nasi, tapi aku suke aje nanti baru makan nasi dengan gulai sempedas telur ikan dan ngencah ubi serukan, tengoklah fhotonye, senang makannye tapi kalau ade yang ragu cara memasak boleh membace resep aneka masakan bahan ikan salah satunye seperti buku di TBM Asmida Learning Center. Secara umum aku suke menu masakannye seperti asam pedas ikan, pepes ikan, pindang ikan, masak kuning. Yang aku kurang bekenan masakan pakai saos seperti gurami goreng asam manis, alamak macam makan kolak aje hehehe....tapi sekali kali bolehlah.
 Berikut tengoklah gambonye.

Buku aneka masakan bahan ikan, koleksi TBM Asmida Learning Center.
Fhoto oleh: Dra. Asmida, M.Pd
Tgl. 30 Mei 2016

Gb. Gulai sempedas telur ikan dipadukan dengan ubi rebus
Fhoto oleh:Dra. Asmida, M.Pd

Tidak ada komentar:

Posting Komentar